Nyhetsbrev v 46

Posted on Posted in Uncategorized

Hej!
Nu är november kommen och dagarna blir allt kortare. Det blir också allt svårare att få in fysisk aktivitet i sin vardag då det blir allt kyligare utomhus och den varma koppen choklad eller kaffe framför brasan lockar allt mer. Den träning som ändå blir av flyttas in till ett gym eller förläggs till helgen. För de som inte vill gå till ett gym blir motionen sporadisk och otillfredsställande. Men det behöver inte vara så! Med mycket enkla medel kan motion och träning bli en del av vardagen på en tillgänglig plats och på tider som passar dig!

Jag har alltid tränat, i hela mitt liv har jag löptränat och styrketränat på gym. När jag sedan var hemma med barnen då de var små, var det svårt att få till den där träningen eftersom jag inte kunde lämna barnen hemma ensamma. Men så en dag, när jag stod och lagade mat och riset kokade, så hade jag plötsligt möjlighet att göra några styrkeövningar. När sedan riset var klart hann jag göra ytterligare några övningar innan familjen satt till bords. På så sätt fick jag in ett träningspass samtidigt som hushållssysslorna genomfördes! Så,varför inte utföra några styrkeövningar samtidigt som du lagar mat? Eller samtidigt som du tittar på TV? Eller hänger upp tvätt?

Nyhetsbrev 1

Nyhetsbrev 2

Vikten av god hållning
En god hållning gör så att ryggraden hålls upprätt med alla kotor staplade rakt ovanför varandra (dock i ryggens normala kurvatur). På så sätt minskar belastningen på kroppens muskler, leder och ligament. Har man däremot en sämre hållning så sliter man på de strukturer som finns runt kotpelaren, och även i andra leder såsom axellederna. Man får besvär i form av smärta, stelhet samt svaghet och i förlängningen kan kroppen skadas. För att inta en god hållning behöver kroppens ”hållningsmuskler” tränas. Det gör man bäst genom att inta en god hållning och bibehålla den så länge man orkar, både när man sitter samt när man står och går. Man kan också träna de bålstabiliserande musklerna och det gör man väldigt bra med hjälp av en pilatesboll.

Nyhetsbrev 3

Nyhetsbrev 4

Träning hemma eller på kontoret
Träning med pilatesboll ger dig starkare rygg- och magmuskler! De små, stabiliserande musklerna i kroppens alla leder tränas också. Jag hjälper dig gärna att lägga upp samt gå igenom ett träningsprogram som stärker, inte bara bålmusklerna, utan hela kroppen! Kontakta mig redan idag genom att skicka en intresseanmälan från hemsidan. Välkomna!